Forside Nyheder og aktuelt LærerTalks: Sådan beholder vi verdens bedste job
16. januar 2023

LærerTalks: Sådan beholder vi verdens bedste job

Tilslutningen var stor da Louise Klinge, Imran Rashid, Pia Böwadt, Josefine Jack Eiby og Sanne Søndergaard gik på scenen rundt omkring i landet. Deltagerne fik et voksenfrikvarter, enkelte fik endda hilst på gamle studiekammerater, de fleste gik hjem med ny viden og fyldte maver.

Færre og færre bliver i verdens bedste job

Der intet mere givende, end at give børn indsigt, kreativitet og selvtillid. Tænk et privilegium, at det kan være en livslang profession. Derfor kan det give anledning til undren, at frafaldet er højt, når det gælder lærergerningen.

Det høje frafald på lærergerningen var blandt andet noget af det, som de inviterede debattører og eksperter tog fat på til LærerTalks 2022.

Væk med styring - fokus på den enkelte

Tidsstyring, topstyring, målstyring og arbejdstidslov har den konsekvens, at lærere føler de svigter børnene, hvorefter de forlader folkeskolen, forklarede Pia Rose Böwadt, docent på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, da hun gæstede scenen til LærerTalks i Aarhus.

Jytte Irene Møller, praktikansvarlig og mentor for lærerstuderende på Gammelgaardsskolen i Åbyhøj, var med, da Böwadt stillede den klare diagnose. Og hun genkender diagnosen fra sit eget arbejdsliv:

At skolen er en politisk styret organisation skal og må ikke afholde os fra at finde løsninger lokalt, der kan hjælpe pressede nyuddannede eller garvede lærere med værktøjer som f.eks. mindfulness. Formålet med at arbejde med mindfulness er at give læreren overskud til at være bevidst om de muligheder og begrænsninger, skolen giver for at kunne løse kerneopgaven, men også finde overskud til at udfordre det system, som er årsag til, at verdens bedste job er blevet til verdens hårdeste.”

Lærerstuderende Rikke Sabroe Andersen, deltog også i LærerTalks i Aarhus, og kunne nikke genkendende til Böwadts pointer:

”Jeg blev rørt over, hvordan Pia Böwadts forskningsprojekt netop gav lærerne en stemme. At deres historier blev lyttet til og fortalt. Skolen er blevet umenneskelig hård for mange at være i. Det giver stof til eftertanke og gør pludselig civil ulydighed, til en lokkende ting"

Rikke Sabroe Andersen, lærerstuderende

Jeg blev rørt over, hvordan Pia Böwadts forskningsprojekt netop gav lærerne en stemme. At deres historier blev lyttet til og fortalt. Skolen er blevet umenneskelig hård for mange at være i. Det giver stof til eftertanke og gør pludselig civil ulydighed, til en lokkende ting,” griner hun med henvisning til, at man kan overveje at fravige fra politisk bestemt målstyring, når det er til elevernes bedste.

Til LærerTalks med bl.a. børne- og uddannelsesforsker Louise Klinge og digitaliseringsekspert Imran Rashid, var temaerne hvordan man lykkes med at udvikle børn fagligt, kreativt, socialt, personligt og digitalt:

Efter LærerTalks med Imran Rashid i Odense, tør jeg i højere grad at sige nej til telefonen. Jeg tør vise eleverne, at der findes en verden uden mobilen" forklarer lærer Monica Jeldal, og fortsætter:

LærerTalks er et virkelig godt initiativ og giver mulighed for at komme til oplæg sammen med kollegaer, hvor vi efterfølgende kan få nogle pædagogiske diskussioner. Gerne flere LærerTalks, tak!”


Se sammenklippet af LærerTalks 2022 her.

I 2023 inviterer Lærernes a-kasse igen LærerTalks. Har du forslag til, hvilke eksperter, debattører eller andre, der kan være interessante på scenen, så send dit bud til os hér