Gå til indhold
23. juli 2017

Rekrutteringsansvarlige i folkeskolen: Linjefag og motivation vigtigst

Måske har du skrevet massevis af ansøgninger og allerede været til jobsamtale? Måske er det hele nyt for dig? Uanset hvor du er, kan det være brugbart at vide, hvad et ansættelsesudvalg lægger vægt på. Det har vi spurgt 1113 rekrutteringsansvarlige i folkeskolen om, og 211 af dem har svaret på undersøgelsen. De rette linjefag er vigtige, men motivation for jobbet vægter også højt.

Når det drejer sig om ansøgningen, så kan du bl.a. gøre den mere motiveret ved at researche på skolens hjemmeside og fx ringe og forhøre dig om jobbet og tage udgangspunkt i det. Det ses bl.a. ud fra følgende kommentarer om, hvad der er vigtigt:

”At personen har været inde på skolens hjemmeside og i sin ansøgning forholder sig til, hvordan skolens vision og værdier er.”

”At ansøgeren kan forklare, hvorfor vedkommende lige har søgt job hos os, og hvad han/hun kan bidrage med.”

”Kan ansøgeren i sin ansøgning skrive sig ind i vores læringssyn og komme med eksempler på, hvordan han/hun arbejder med det, så er det super.”

Undersøgelse viser også, at der er næsten dødt løb mellem ansøgning og CV, når det gælder om, hvad de læser først, dog med et lille forspring til ansøgningen. Så det er altså en god idé, at du gør ligeså meget ud af dit CV som selve ansøgningen og også målretter det til jobbet.

Når ansættelsesudvalget researcher dig

Det er måske overraskende, at der kun er 20 procent, af de rekrutteringsansvarlige der kigger på din facebookprofil, inden de kalder til samtale. Til gengæld er de ret klare i mælet, når de skal beskrive, hvad de kigger efter:

”En facebookprofil med racistiske kommentarer, nedladende kommentarer om andre, negative holdninger om skoler og tidligere arbejdsplads.”

”Holdninger, der er i uoverensstemmelse med skolens værdier.”

”Mange partybilleder.”

Når det gælder LinkedIn, så er det medie ved at komme på højde med Facebook, og det er som regel også din LinkedInprofil, der kommer først op, når man googler dit navn. Dit online-CV er der 15 procent, der kigger på inden en samtale, og det er især kompetence-profilen, aktiviteter og netværk, der kigges på.

Forberedelse inden samtalen er altafgørende

Når de rekrutteringsansvarlige skal forholde sig til, om samtaler har fungeret godt, så er der især fokus på, om du møder op forberedt. Udover den forberedelse, som du laver, når du skriver ansøgningen, kan du også gennemgå disse spørgsmål, som minder mest om de spørgsmål, der bliver stillet: Hvorfor søger du jobbet? Hvad motiverer dig på jobbet? Og hvordan er din rolle i et team, der skal samarbejde om et projekt?

Derudover er det vigtigt, at du er helt sikker på, hvilke skole du er til samtale på. Det lyder indlysende, men det er altså noget, som de rekrutteringsansvarlige oplever, at ansøgere ikke har styr på til en del samtaler, måske fordi der er søgt flere steder. Det er også en god idé, at du prøver at lægge din nervøsitet på hylden, hvilket uddybes her:

”Den pågældende ansøger, havde ikke begreb om, hvilke skole det var, der blev søgt til. Var ikke i stand til at uddybe sine svar i forhold til tilrettelæggelse af undervisning og forældre samarbejde. Samt havde ikke en holdning til teamsamarbejde.”

”Ansøgeren kan have en personlighed som slet ikke passer ind. Fx en som er så nervøs, at vedkommende hvisker eller råber, og slet ikke lytter til de spørgsmål, der bliver stillet.”

Når den endelige kandidat vælges

88 procent svarer, at relevant uddannelse har meget stor betydning, mens 14 procent svarer nogen betydning, når ansættelsesudvalget efter samtalen skal vælge, hvem der skal have jobbet. 74 procent svarer, at motivation for jobbet har meget stor betydning, mens 25 procent svarer nogen betydning. Hvad der ellers lægger vægt på ses her:

Når en person indbydes til samtale, så har de deres faglige kompetencer i orden. Det vi så søger i samtalen er den rette kemi og personlighed. De første tre min. er næsten afgørende for den jobsøgende.”

”Gode relationelle kompetencer, viden om klasserumsledelse, udviklingsorienteret, proaktiv, egageret og en teamplayer.”

”At det brænder igennem, at ansøgeren har valgt at blive lærer, fordi det er det vigtigste job i verden.”

Få sparring på ansøgning, CV og samtale

Husk at vi holder jobsparring i hele landet, hvor du kan få sparring på alt fra ansøgning til samtale. Du finder tid og sted under arrangementer på forsiden. Husk også at vi giver feedback på din ansøgning via mail eller telefon, hvis du har brug for det. 

Se hele rekrutteringsundersøgelsen